صفحه نخستدرباره ماارتباط با ما
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 32754
 بازدید امروز : 235
 کل بازدید : 361878
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0.6240
اخبار > حذف گردش فيزيكي اسناد مالی در وزارت بهداشت


  چاپ        ارسال به دوست

حذف گردش فيزيكي اسناد مالی در وزارت بهداشت

برای اولین بار در بخش دولتی کشور صورت گرفت؛

حذف گردش فيزيكي اسناد مالی در وزارت بهداشت

 

معاون توسعه مدیریت و منابع از حذف گردش فیزیکی اسناد مالی و همچنین راه اندازی سیستم"ابلاغ اعتبار هوشمند" در وزارت بهداشت خبر داد.
"وب دا" در گفت و گوئی اختصاصی با دکتر عباس حسنی ،معاون توسعه مدیریت و منابع به تشریح مجموعه اقدامات امور مالی وزارت بهداشت و تاثیرات این اقدامات پرداخته است که متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:
*وزارت بهداشت در حوزه ذیحسابی و امور مالی چه برنامه هائی برای تسهیل فعالیت های این حوزه داشته است؟ 
**یکی از فعالیت های ذیحسابی و امور مالی وزارت بهداشت، طراحی و استقرار سامانه سام وب" سیستم الکترونیکی مالی وزارت بهداشت" و همچنین سیستم "ابلاغ اعتبار هوشمند"بوده است که بر اساس آن ارائه گزارشات مالی و عملکرد اقدامات مالی جهت ذی‌نفعان داخلی و خارجی سازمان در قالب دسترسی تحت وب و حرکت به سمت دولت الکترونیک بوده است. همچنین با طراحی سیستم "حذف گردش فیزیکی اسناد مالی"که (حسب بررسی میدانی به عمل آمده، برای اولین بار در بخش دولتی کشور صورت گرفته است) در بعد انجام بهینه و سریع امور مربوط به ارباب رجوع سرعت انجام امور را به شدت افزایش داده و میانگین وصول دستور پرداخت و پرداخت به ارباب رجوع، به کمتر از چند ساعت در یک روز کاری رسیده است. سایر نرم افزارهای طراحی شده همچون سیستم انبار، سیستم دارائیهای نا مشهود، سیستم انبار اسقاط و مازاد، سیستم املاک و همچنین سیستم تدارکات مستقر در معاونت های مختلف ستاد مرکزی که از طریق اتصال مستقیم به امور مالی و بررسی امکان تامین اعتبار درخواست های واصله به تدارکات نسبت به چک نمودن موجودی انبارهای مختلف و محل تامین اعتبار و دیگر امور  اقدام می کند.
همچنین سیستم چک لیست رسیدگی به اسناد مالی به عنوان نمونه ای کاملا هوشمند قابلیت دریافت تجربیات کلیه حسابداران خبره و حرفه ای بخش دولتی را داشته و قابلیت استفاده در کل کشور را خواهد داشت. در صورت استقرار این سیستم معنی و مفهوم چارت سازمانی و پست سازمانی تعریف شده برای افراد از بین خواهد رفت چرا که دانش افراد در سیستم تعبيه و طراحی شده و این سیستم به صورت هوشمند بحث مالی کشور را مدیریت خواهدکرد.
* تاثیرات این اقدامات درفعالیتهای مرتبط چه بوده است؟
**در بعد تأثیرات این اقدامات می توان گفت: استقرار سامانه‌های فوق‌الذکر نیاز به مراجعه حضوری از طرف دانشگاه‌های وابسته وزارت بهداشت و همچنین شرکت‌های طرف قرارداد با وزارت بهداشت برای پیگیری امور مرتبط را مرتفع کرده است بطوريكه مراجعه حضوري حدود 80% كاهش پيدا كرده است و گزارش مكاتبات كه حدود 45 روز طول مي كشيد اكنون به حدود 5 دقيقه رسيده است. این موضوع علاوه بر کاهش هزینه‌های مستقیم مربوط به مراجعه افراد از سراسر کشور، در ستاد مرکزی سالانه از مصرف بیش از 150.000 برگ کاغذ مربوط به مکاتبات مالي و هزینه‌های مرتبط با آن جلوگیری می کند. اضافه بر موارد مذکور، سرعت دسترسی مدیران ستادی وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به گزارشات مالی شفاف، بایستی به تأثیرات این اقدامات افزود.
* آیا درزمینه امورمالی به دنبال ایجاد یک الگوی مدیریتی هستید؟
**ذیحسابی واداره کل امور مالی با طرح شعار امور مالی بدون اداره و با فرهنگ سازی از طريق سیستم های طراحی شده همچون سام وب و حرکت در راستای اجرایی نمودن عملی دولت الکترونیک و استفاده سهل و آسان از فن آوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به ارباب رجوع جهت صرفه جویی در وقت صاحبان دولت"مردم" نسبت به پیاده سازی تفکرات سیستمی خود در حوزه هاي ملي اقدام کرده است . بدیهی است با توجه به یکنواختی سیستم دولتی ،یکپارچه سازی سیستم های مالی وزارت بهداشت قابل تعميم به کلیه دستگاه های اجرایی کشور خواهد بود که این موضوع نیازمند حمایت مقامات ارشد کشوری است. از دیدگاه ذیحسابی و اداره کل امور مالی تمامی بخش های مالی کشور قابلیت اتصال به همدیگر را داشته و این امر در بستر نرم افزاري قابل تحقق است. /


١٢:٢٤ - دوشنبه ٢٣ خرداد ١٣٩٠    /    شماره : ٣٥٩٦٣    /    تعداد نمایش : ٢١٩٣



خروج




 

تهران - شهرك غرب - خيابان سيماي ايران -  بين فلامك و زرافشان - ستاد مركزي وزارت بهداشت - طبقه سوم